10 PORTRETFOTO TIPS

Omslaan Info

10 Portretfoto tips

Ben je een liefhebber van portretfotografie? Hier volgen 10 portretfoto tips om ook zelf aan de slag te gaan.
Met deze foto tips ben je snel een eind op weg.

Camera en accessoires

    Scherptediepte

Door een grote lensopening te gebruiken kun je de nadruk op een bepaald onderdeel van de foto leggen. Voor en achtergrond worden onscherp en leiden minder af. De aandacht gaat naar het scherpe deel, in het geval van portretfoto’s naar de ogen.

 2
 
  Langer brandpunt

Door gebruik te maken van een matige tele lens bv. een 85 tot 100 mm krijg je een meer natuurlijk blikveld. Het gezicht van het model wordt weergegeven in de verhoudingen dat het klopt. Het komt niet zo vreemd over als een portret gemaakt met een groothoek, waar de verhoudingen meer uit elkaar gaan lopen.

 3 Reflectiescherm  en flits van de camera af

 

In een fotostudio heb je het licht geheel in de hand,echter je hebt niet een studio nodig om het licht te beïnvloeden. Het licht kan door een raam mooi naar binnen komen, waarbij je de schaduwen eventueel kan invullen met een reflectiescherm of een radio gestuurde flitser naast de camera. Zorg er wel voor dat het binnenkomende licht niet te hard invallend zonlicht is!

Instellingen

 4
  Manual of diafragma voorkeuze

Scherptediepte is heel belangrijk in de portretfotografie. De scherptediepte regel je oa. met het diafragma in het objectief, dus het is bijna vanzelfsprekend dat je een portret maakt met de camera op de diafragma voorkeuze stand. Manual kan natuurlijk ook prima omdat je dan onder dezelfde licht condities niet een correctie hoeft te maken op de automaat bij diafragma voorkeuze. Je kan je dan helemaal concentreren op het model.

 5
 
  Scherpstellen op de ogen

Bij portretten is het belangrijk dat de aandacht daarheen gaat wat je wil laten zien, dit zijn natuurlijk meestal de ogen, die “spreken” in het portret. Aangezien we door het grote diafragma over weinig scherpte beschikken is het belangrijk dat de scherpte zich op de juiste plek bevindt. Vaak voldoet handmatige scherstelling dan beter. Bij Autofocus is het meestal beter om een ander scherpstelpunt te kiezen dan het middelste punt.

 6 RAW (NEF) gebruiken, geen jpeg

Fotograferen in RAW is te vergelijken met het fotograferen op negatief film, je hebt later met behoud van alle kwaliteit die in het beeld zit nog correcties te maken. Je kan de witbalans nog prima corrigeren, het bevat alle details van de kleur om de huidstinten goed te corrigeren. Bij een jpeg opname gooi je al heel veel informatie weg en kun je daardoor nooit meer optimaal in Photoshop corrigeren.

 

Compositie

 7
  Het poseren

Vergeet vooral niet veel aandacht te schenken aan je model, let vooraf al op het natuurlijk bewegen van het model. Vaak is een staan of zit wijze tijdens de kennismaking van de geportreteerde al een goed uitgangspunt.Laat het model zeker in het begin niet te moeilijke houdingen aannemen, bouw het op. Geef daarbij simpele aanwijzingen, en doe voor wat je in gedachten hebt.

 8
 

 

Achtergrond

Behalve de aandacht voor het model, moet je ook de achtergrond goed in de gaten houden. Past de kleur van de achtergrond bij het model. Is het een rustige achtergrond of leidt hij af? “Groeit” er niets uit het hoofd van het model? Is er sprake van fel tegenlicht? Allemaal zaken waar je rekening mee kan houden en later niet hoeft te “redden” in tijdrovend Photoshop.

 9   Houd enige afstand

Blijf, zeker in het begin op gepaste afstand van het model. Aangezien je ook een matige tele gebruikt met portretfotografie hoef je ook niet te dicht bij te komen. Zit niet teveel aan het model, lang niet iedereen is daarvan gediend.

Verder

 10
  Bouw vertrouwen op

Spontaniteit is één van de belangrijkste ingrediënten voor een goede portretfoto.Wederzijds vertrouwen tussen fotograaf en model is daarbij natuurlijk onmisbaar. De fotograaf heeft volledige kennis van zijn apparatuur en heeft al vooraf een beeld in zijn hoofd hoe het portret ongeveer moet worden. Hij overlegt dat beeld met het model en staat open voor de eigen inbreng van het model. Vanaf de eerste foto betrekt hij het model bij de resultaten, zodat ze samen tot een mooi geslaagd portret komen.